Reklam i sociala medier

Att scrolla i sociala medier ingår i mångas vardag. Kanske är det för att hitta roliga bilder, läsa nyheter eller ta del av andras livshändelser. När en person som vi följer i sociala medier som har en stor publik gör reklam blir vi påverkade eftersom vi har förtroende för dem. Vad är det egentligen som gäller?

Det som utmärker reklam som just reklam, är när du får betalt eller varor av värde i utbyte mot att du ska tala, skriva om eller visa dessa i ett annonsområde. Enligt den svenska marknadsföringslagen är det förbjudet att på något sätt dölja att du marknadsför en produkt. Det är även förbjudet att inte meddela att du marknadsför produkten även fast du inte aktivt döljer det. 

Influencers i sociala medier

För några år sedan blev det populärt att marknadsföra via offentliga personer i sociala medier, så kallade influencers. Eftersom att influencers med en stor publik har stort inflytande är detta ett bra marknadsföringsalternativ för företag. Under revolutionstiden för marknadsföring på sociala medier var det inte många som hade koll på lagen och vad det var som faktiskt gällde. Detta ledde till att fler och fler anmälningar trillade in till konsumentombudsmannen, bland annat gällande Isabella Löwengrip som marknadsförde sina egna produkter utan att meddela att det var reklam. 

Om det är så att lagen inte följs kan du som visar reklamen bli skyldig att betala skadestånd, vilket såklart inte är så roligt. Vill du veta mer kan du alltid läsa på hos konsumentverket här.

Scroll to top