Mässtider – hur ska ni marknadsföra företaget?

Branschmässor är ett mycket bra sätt för nischade företag att synas för rätt kunder, leverantörer och konkurrenter. Till de effektivaste sätten att synas hör skyltar, vepor och tryckmaterial. I den här artikeln tar vi en titt på olika metoder för ert företag att synas i ett sammanhang när det är som viktigast – på mässan.

Oavsett bransch är mässor ett av de effektivaste sätten att nå ut till potentiella kunder och nya anställda. I ett marknadsföringssyfte är mässor särskilt effektiva eftersom publiken är självselekterad. Vad det betyder är att besökarna på en mässa i någon mån består av människor som redan är invigda i vad ert företag sysslar med. Det innebär inte minst att det i många fall finns en större öppenhet för vad det är ni gör. Det innebär dock också utmaningar. Eftersom kunnandet bland er prospektiva publik är större innebär det också att ni måste spetsa era budskap där det räknas.

Gott om alternativ för att sprida ert varumärke

Det finns inte minst gott om olika mässhallar i bra områden: Malmömässan, Stockholmsmässan och många fler. Ännu fler är de många olika mässorna som inkluderar chokladfestivaler, öl- och whiskey-festivaler, båtmässor, IT-mässor, Comic-Cons och mycket annat. Så gott som alltid gäller att besökarna på en mässa har bättre koll på vad som erbjuds på den specifika mässan än genomsnittet. Om besökarna har goda grundkunskaper om de produkter eller tjänster ni säljer måste marknadsföringen såklart anpassas efter det. Det finns ingen nytta med breda introduktioner och förklaringar om de som marknadsföringen riktar sig till redan kan det mesta om vad ni har att säga. Med det sagt finns det förstås en tid efter mässan, där mässbesökarna än en gång kommer att röra sig utanför mässhallen – förhoppningsvis med ert budskap skrivet både på näthinnan och på något föremål de har fått med sig. Så vilka typer av reklamprodukter ska ni erbjuda? Endast fantasin sätter gränser för vad man kan välja. Hos skyltab.se kan ni hitta allt inom olika typer av marknadsföringsprodukter: beachflaggor, gatupratare, ställ för broschyrer, ramar för affischer, rollups och mycket annat.

Det finns en mängd olika produkter att använda sig av för att sälja sitt budskap. Innan ni funderar på de bästa produkterna att trycka upp logotyper och taglines på är det dock värt att spendera lite extra tid med att fundera på vad ni ska skriva. I det avseendet finns det inga genvägar. Det är samma hårda arbete som gäller då som för marknadsföringen under resten av året.

Marknadsföring resten av året

Glöm inte bort att det viktigaste av allt är att det budskap ni vill förmedla har förmågan att sticka ut i bruset. Ert varumärke innehåller flera olika komponenter och det finns inga genvägar för hur ni kan sprida det. Det gäller helt enkelt att spetsa budskapet ni vill att ert varumärke står för.

  • Låt företaget ha en rimlig närvaro i sociala medier. Om kunderna gillar vad ni erbjuder kommer de tillbaka.
  • Glöm inte bort att spetsa budskapet.
  • Tryck budskapet på produkter som era kunder faktiskt är intresserade av
Scroll to top