När du startar upp en verksamhet är det du som står för all marknadsföring och letande av kunder. Visst kan du anlita folk till det men normalt sett har du inte råd till alltför stora summor. När du marknadsför ditt företag eller föreläser är det av stor vikt att du lär dig att presenterna dig rätt och med det sagt kan en talarkurs vara ett alternativ.
Det finns många experter du kan vända dig till för att få guidning om hur du talar och visar upp dig från din rätta sida. Du kan till exempel boka Lena Skogholm som vägleder dig i bra bemötande, ledarskap och svåra samtal, vilket kan underlätta ännu bättre om din verksamhet har personal. Som föreläsare är det viktigt att du förstår din målgrupp rätt och kan sätta dig in i deras tankesätt.
Bemöt dina kunder med hjärna och hjärta
Marknadsföring innebär inte bara att sälja utan att förstå sin kundkrets. Det handlar om att förstå och inspirera dina kunder till köp och att sprida vidare budskapet om att ditt företag gör bra ifrån sig. Marknadsföring rör en perfekt balans mellan hjärna och hjärta för att få dina kunder dit du vill och det är inte alltid en enkel match att få det att gå ihop. Med olika strategier och sociala medier kan du nå ut till målgruppen men när det är du själv som står där framför publiken är det bara du som ansvarar för hur det går.
Tala säljande
När du talar till dina kunder är det viktigt att du betonar det du är bra på och vad kunderna kan få ut av att vända sig till dig. Dina UPS är alltså viktigt här men på ett lågmält och modest sätt som ändå visar att du är bäst. Använd enkelt språkbruk så att alla förstår och tala inte i gåtor. Tala långsamt och gör pauser och ha många bilder tillhands. Att bemöta kunderna väl och tala i klartext är nyckeln!