Skapa filmer för att maximera marknadsföringen

Ett bland de bästa sätten att verkligen nå ut med ditt budskap som företagare är genom att skapa smarta och genomtänkta filmer. Det finns flera olika slags filmer att använda: den vanliga reklamfilmen, produktfilmer och filmer till Pinterestpins. För att lyckas är det viktigt att du både skapar filmer som når din målgrupp och sedan använder dig av rätt kanaler för att nå nya och gamla kunder.

För dig som företagare är det en riktig utmaning att nå igenom bruset och konkurrensen på nätet. Så gott som alla företag marknadsför sig på internet och det kan vara svårt att slå igenom. Genom att använda välproducerade filmer maximerar du dina chanser. Folk har lättare att fastna för en film, än bara en bild och text. För att lyckas vänd dig till Bsmart, ditt produktionsbolag i Stockholm som brinner för att visualisera dina idéer.

Reklamfilmen

filmningDen vanliga reklamfilmen kan vara ett mycket användbart verktyg. Det finns en orsak till att det fortfarande produceras så många reklamfilmer, trots att folk säger att de är lessna på dem. Reklamfilmen fungerar ändå. Det är viktigt att du tänker igenom vad du vill använda din reklamfilm till. Har du bra erbjudanden som du vill nå dina kunder med? Skapa intresse kring ditt märke? Skapa en hype? Få kunder att upptäcka dina produkter? Naturligtvis är ditt syfte en kombination av olika mål, men det är genom att verkligen ha en tanke med filmen som du kan lyckas. Det finns många filmer som inte nödvändigtvis är ”snygga” eller ”coola”, men de gör sitt jobb och ger företaget kunder. Förutom att tänka på vilket syfte du har med reklamfilmen, måste du också ha en tydlig målgrupp. Att sälja sportskor till 20-åringar och sportskor till 50-åringar är inte samma sak. Många företagare gör misstaget att de tittar mer på sin produkt än på sin målgrupp. En välproducerad reklamfilm kan vara ditt bästa marknadsföringsverktyg för att nå ut.

Produktfilmer

En produktfilm är en film som berättar ingående om produkten. Ofta är det en skådespelare, eller du själv, som testar produkten: visar hur den används och vad den har för fördelar. Det kan vara mycket smart att skapa sådana filmer och lägga upp på Youtube, särskilt om du kombinerar det med en tutorial, undervisningsfilm. Om du säljer sportskor, så skapar du inte bara en film om skon, utan visar också hur kunderna löper med rätt löpteknik. Självklart med skorna på fötterna.

filmPinterest

Pinterest är företagarens bästa kompis på sociala medier. Det är ett perfekt ställe att marknadsföra dina produkter. På Pinterest skapar du ”pins”, nålar, som sedan länkas till en sida. För att få fler klicks på dina pins kan du ha en kort film. Det gör att dina pins står ut. Pinterest fungerar särskilt bra för företagare som:

  • vänder sig till kvinnor
  • har skönhet, fitness och DIY
  • inom tydliga produkter
  • företagare med mer tid än pengar

Under coronapandemin har många företagare fått det svårt, men ekonomin vänder och genom att våga satsa kan du lyckas. Genom att kombinera olika slags filmer och sociala media med en bra produkt kan du slå igenom. Det är viktigt att du väljer rätt kanaler för dina filmer. Var finns dina kunder? På Facebook, Pinterest eller Youtube? Lägg upp rätt film på rätt ställe.

Scroll to top