Nya regler för marknadsföring med influencers

Det är populärare än någonsin att marknadsföra sitt varumärke och produkter på nätet, och det finns en uppsjö av olika sätt att göra detta på. Till exempel har reklamsamarbeten med influencers blivit allt vanligare, men har du koll på att det råder nya regler för detta? Här är allt du behöver veta.

Marknadsföring online är populärare än aldrig förr och det finns flera olika sätta att göra detta på. Vanligt är till exempel att använda annonser på Google, hålla kampanjer på Facebook och att synas på Instagram. Men något som på senaste blivit ett populärt sätt att synas online på är genom att samarbeta med olika influencers och på så vis locka till sig nya kundgrupper och för att nå målgrupper man tidigare kanske inte riktat sig mot. Vad som dock är viktigt att hålla koll på är det råder nya regler kring detta – och om dessa inte följs kan både företag och influencers åka på att betala dyrt.

Regler att hålla koll på

Något som alltid är viktigt när man håller på med olika typer av marknadsföring är att hålla sig inom det rådande regelverket, och med det gäller också att hålla sig uppdaterad med vilka nya regler som ständigt tillkommer. Influencermarketing är det nya svarta inom marknadsföring och har på senaste blivit ett av de mest använda marknadsföringsknepen som olika företag väljer att använda sig. Anledningen till det är för att man på så vis ger sitt varumärke ett ansikte eller försäkrande röst som talar om hur bra produkterna är, vilket gör att många tänker ”om hon/han använder produkten och tycker att den är bra så ska jag också prova” vilket ger företaget en boost i sin försäljning. På så vis har företag kunnat få hundratals nya kunder och influencern som hjälp till att locka kunderna har fått ta del av kakan i form av betalning för att de gör reklam för produkten. Men nu har reglerna för hur detta får gå till ändrats och ehandel.se har sammanställt de nya reglerna om hur influencers får marknadsföra de olika produkterna de får betalt att visa upp:

  • Det ska vara tydligt markerat som reklam
  • Du måste informera läsaren att du får betalt för att visa upp eller länka till produkter
  • Inte tillräckligt att markera inlägg eller poster som ”i samarbete med…”
  • Det ska tydligt framgå vem som står bakom marknadsföringen
  • Hela inlägget eller posten måste tydligt sticka ut på ett sätt som visar att det är reklam

Bra att veta är att lagen inte exakt talar om hur dessa nya regler ska genomföras men vad som kan vara bra att lägga på minnet är att om du inte följer regelverket kan du få böter på upp till 10 miljoner – både som influencer och företag eftersom båda parter är ansvariga för reklamen.

Scroll to top